قیمت مظنه طلا در بازار تهران مظنه طلا چیست و نحوه محاسبه مظنه

قیمت مظنه طلا امروز در بازار تهران با نرخ 45,110,000 ریال ثبت گردید که بالاترین قیمت روز 45,110,000 و پایین ترین قیمت 45,110,000 و بیشترین مقدار نوسان روز 13,760 ثبت گردید.

مظنه یک واژه عربیست، این واژه در زبان عربی به معنی گمان و پندار می‌باشد اما در زبان فارسی به معنی بها و نرخ است. همچنین در لغت نامه معین، مظنه؛ قیمت دست کسی آمدن و با خبر شدن معنی شده است؛ به طوری که در بازار طلا هر لحظه این سوال را از هم می‌پرسند که مظنه چند است؟ و این بدان معنی است که قیمت طلا در بازار و معاملات چقدر است.

مظنه طلا چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

منظور از مظنه در بین بنکداران طلا و زرگران، همان قیمت یک مثقال طلا در بازار می‌باشد. اشتباه نکنید؛ مظنه واحد وزن طلا نیست بلکه قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار ( خلوص ۷۰۵ ) است. بنابراین مفهوم مظنه و قیمت مثقال طلا، با یکدیگر برابر هستند.

مظنه بیشتر بین خود دلالان بازار و بنکداران که حجم بالایی از طلا را خرید و فروش می‌کنند، رایج هست و بین خود از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

مظنه، همه چیز را راجع به قیمت طلا بیان می‌کند و راحت‌تر از مثقال طلا یا قیمت مثقال طلا در دهان می‌چرخد. تنها نکته‌ای که باید اشاره کنیم، این است که مظنه فقط در ایران و در بین زرگرها متداول است اما اصطلاح مثقال طلا در بین کشورهای عربی و ایران مرسوم است.

این بدین معناست که وقتی شما به کشور امارات سفر کردید و از طلافروشی‌ها مظنه را بپرسید، آقای طلافروش منظور شما را متوجه نمی‌شود اما اگر بلافاصله مثقال طلا را بپرسید، سریع قیمت به روز طلا را به شما می‌دهند. مثقال طلا در ایران و کشورهای همسایه به یک معناست.

5/5 - (68 امتیاز)